Brotherhood in Islam and loving for the sake of Allah Ta’ala

Q: Please explain the concept of brotherhood in Islam and what is meant by love for the sake of Allah and human love.

A: In the Quraan Shareef, Allah Ta`ala has declared that the believers are brothers to each other. This means that each person should treat his Muslim brother with love, respect and kindness. He should never entertain any ill-feelings for his Muslim brother and should always think good of him. Further, if he finds his Muslim brother in a state of difficulty and hardship then he should assist him according to his means.

Loving for the sake of Allah means that this brotherhood should be maintained solely for the pleasure of Allah Ta`ala. It should not be upheld for ulterior motives such as to gain some worldly and material favour in return.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللّٰهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (الحجرات:10)

عن ابن شهاب أن سالما أخبره أن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما أخبره أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه ومن كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه كربة من كربات يوم القيامة ومن ستر مسلما ستره الله يوم القيامة (صحيح البخاري، الرقم: 2442)

عن أنس عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه.(صحيح البخاري، الرقم: 13)

عن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة ومن يسر على معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه (صحيح مسلم، الرقم: 2699)

عن تميم الداري أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: الدين النصيحة قلنا: لمن؟ قال: لله ولكتابه ولرسوله ولأئمة المسلمين وعامتهم.(صحيح مسلم، الرقم: 95)

عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: إياكم والظن فإن الظن أكذب الحديث ولا تحسسوا ولا تجسسوا ولا تحاسدوا ولا تدابروا ولا تباغضوا وكونوا عباد الله إخوانا.(صحيح البخاري ، الرقم: 6064)

عن أبي أمامة رضي الله تعالى عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: من أحب لله وأبغض لله وأعطى لله ومنع لله فقد استكمل الإيمان (المعجم الكبير للطبراني، 7613)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.