Participating in Christmas celebrations

Q: What is the ruling with regards to participating in Christmas celebrations? Is it permissible for a person to give gifts to the kuffaar on this occasion to promote his business?

A: Islam is a religion that is complete and perfect in every respect and it provides a person with guidance in all spheres of his life. Even during occasions of happiness, such as marriage, or occasions of sadness, such as divorce or death, a person is not left to himself to decide which path he should adopt and what direction he should take. Rather, Islam guides him every step of the way and teaches him how to conduct himself, both in private and when interacting with people. In essence, there is no religion that is parallel to Islam in offering direction to man and showing him the path towards success.

Allah Ta‘ala has declared in the Qur’aan Majeed:

اَلْیَوْمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دِیْنَکُمْ وَاَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِیْ وَرَضِیْتُ لَکُمُ الْاِسْلَامَ دِیْنًا

Today I have perfected for you your religion and completed My favour upon you and I am pleased with Islam as your religion.

In order to follow deen correctly, we are commanded to emulate the Mubaarak Sunnah of Rasulullah (sallallahu ‘alaihi wasallam) in all facets of life. Allah Ta‘ala says,

لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِى رَسُولِ اللَّـهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّـهَ وَٱلْيَوْمَ ٱلاَخِرَ

Indeed, there is in the Messenger of Allah a beautiful example for the one who hopes in Allah Ta’ala and the Final Day.

In the Hadith, Rasulullah (sallallahu ‘alaihi wasallam) has commanded us to refrain from emulating the kuffaar in their celebrations, customs, culture and ways. Hence, on the occasion of Christmas, a Muslim should maintain his Islamic identity and refrain from emulating the Christians. It is not permissible for a Muslim to have a Christmas sale or give his clientele Christmas gifts. Similarly, wishing the Christians “merry Christmas” is extremely serious as one will be wishing them happiness in their kufr and shirk practices.

The jurists have written that if one participates in the celebration of the kuffaar out of respect for such days, he will become a kaafir. If one participates in their celebration without respecting and honouring their celebration, he will not become a kaafir, but on account of this action being impermissible (makrooh-e-tahreemi), he will be sinful.

Rasulullah (sallallahu ‘alaihi wasallam) said:

من تشبه بقوم فهو منهم

The one who imitates a people will be counted among them (in the sight of Allah Ta’ala).

As believers, we believe that true respect, honour and dignity can only be attained by following the pristine, pure teachings of Islam and the Mubaarak Sunnah of Rasulullah (sallallahu ‘alaihi wasallam). If we seek honour and respect elsewhere, we will bring nothing but disgrace and humiliation to ourselves. Hazrat Umar (radhiyallahu ‘anhu) has emphasized:

إنا كنا أذل قوم فأعزنا الله بالإسلام فمهما نطلب العز بغير ما أعزنا الله به أذلنا الله

We were the most disgraced of people. Allah Ta’ala then gave us honour through Islam. If we ever seek honour in something besides that through which Allah Ta’ala has honoured us (Islam), Allah Ta’ala will disgrace us.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

عن ابن عمر قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من تشبه بقوم فهو منهم. (سنن أبي داود، الرقم: 4033)

عن عمرو بن الحارث ، أن رجلا دعا عبد الله بن مسعود إلى وليمة ، فلما جاء ليدخل سمع لهوا ، فلم يدخل ، فقال : ما لك رجعت ؟ قال : إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : من كثر سواد قوم فهو منهم ، ومن رضي عمل قوم كان شريكا في عملهم. (إتحاف الخيرة المهرة، الرقم: 3297)

إنا كنا أذل قوم فأعزنا الله بالإسلام فمهما نطلب العز بغير ما أعزنا الله به أذلنا الله (المستدرك للحاكم، الرقم: 207)

من تشبه بقوم أي من شبه نفسه بالكفار مثلا في اللباس وغيره أو بالفساق أو الفجار أو بأهل التصوف والصلحاء الأبرار فهو منهم أي في الإثم والخير. (مرقاة شرح مشكاة 4/431)

( والإعطاء باسم النيروز والمهرجان لا يجوز ) أي الهدايا باسم هذين اليومين حرام ( وإن قصد تعظيمه ) كما يعظمه المشركون ( يكفر ) قال أبو حفص الكبير لو أن رجلا عبد الله خمسين سنة ثم أهدى لمشرك يوم النيروز بيضة يريد تعظيم اليوم فقد كفر وحبط عمله ا هـ (الدر المختار 6/754)

يكفر بوضع قلنسوة المجوس على رأسه على الصحيح إلا لضرورة دفع الحر والبرد وبشد الزنار في وسطه إلا إذا فعل ذلك خديعة في الحرب وطليعة للمسلمين وبقوله المجوس خير مما أنا فيه يعني فعله … وبخروجه إلى نيروز المجوس لموافقته معهم فيما يفعلون في ذلك اليوم وبشرائه يوم النيروز شيئا لم يكن يشتريه قبل ذلك تعظيما للنيروز لا للأكل والشرب وبإهدائه ذلك اليوم للمشركين ولو بيضة تعظيما لذلك لا بإجابة دعوة مجوسي حلق رأس ولده وبتحسين أمر الكفار اتفاقا حتى قالوا لو قال ترك الكلام عند أكل الطعام حسن من المجوس أو ترك المضاجعة حالة الحيض منهم حسن فهو كافر كذا في البحر الرائق. (الفتاوى الهندية 2/276)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.